HOTEL CHARLEROI is a research project initiated by Adrien Tirtiaux
(BE), Antoine Turillon (FR) and Hannes Zebedin (AT) in 2009 through
artist residencies and exhibitions in Charleroi. Located 60 km south
from Brussels, Charleroi is a decaying industrial town with all
associated symptoms – high unemployment rate, raising criminality,
corruption affairs, etc. Its surrealistic urban landscape, reminiscences
from an intense industrial past (slag heaps, steel factories) along
with numerous irrational public infrastructures planned in the sixties
(subway, ring road on viaduct), don’t fit at all with its relatively
small scale (pop. 400 000). In fact, Charleroi offers a very condensed
overview of how Modernity developed in Europe and which social and
economical problems resulted from it. The city nearly didn’t change
since 30 years, and this makes it a very interesting investigation field
for us, as it leaves everything open for a new generation of artists to
position itself on its modern -and postmodern- heritage.
We share our interest in the city by organising sleeping facilities
in Charleroi and inviting other artists and professionals for informal
residencies. We propose the residents to use the city as a studio or
laboratory for research and artistic interventions, and ask them to
question the meaning of going as a guest to a city in terms of
contemporary art production. The physical location of HOTEL CHARLEROI
changes every year, so do the local institutions with whom we
collaborate and the topics on which we focus. We understand our
non-institutional status as an advantage to create a dynamic platform,
able to adapt itself to every occasion it encounters.
Dernier Baisé
La force du changement
Charleroi 2014
BRASSERIE DES ALLIÉS, Courtyard
Furniture made from concrete and car parts stored in the building
Capital Social, Marchienne 2013
Furniture made from concrete and car parts stored in the building
Capital Social, Marchienne 2013
Das Objekt, in Form eines Häuschens, besteht aus einer Lattenkonstruktion bedeckt mit Plakatfolien ehemaliger Ausstellungen des nun vorübergehend geschlossenen BPS 22 (Museum für zeitgenössische Kunst Charleroi). Im dem auf Rädern montierten Objekt befindet sich ein Generator, welcher eine Lichtquelle im inneren speist. Multifunktional einsetzbar, diente das Objekt bei Veranstaltungen und Prozessionen in Charleroi als Treffpunkt in der Nacht, mobile Bar, Stauraum oder Schlafzimmer.
Planen, Holz, Räder, Lampen, 250 cm x 220 cm x 110 cm,
Le chant des possibles, Charleroi 2011
Le chant des possibles, Charleroi 2011
In den Kamin einer stillgelegten Fabrik in Charleroi, wurde ein Rauch Notsignal geworfen. Für einen kurzen Zeitraum schien der Betrieb wieder zum Leben erweckt worden zu sein.
Mit Helmut Heiss
“…CAR NOUS SOMMES TOUS DES NAINS PORTES PAR DES GEANTS”, Charleroi 2010
The Bat
Manipulation des natürlichen Lichteinfalls des Deckenfensters einer leerstehenden Fabrik.
Charleroi 2010
Video-Performance, 7 min. Charleroi 2010
In dieser in Charleroi realisierten Video-Performance, einen Haufen Paletten werden von einer Seite der Fabrik in die Andere geschleppt. Die sinnlose Handlung diese Geste hinterfragt die Bedeutung von Arbeit in einer sehr von Arbeitslosigkeit betroffene Stadt.
Arbeiter Denkmal
Cardboard, paint, 80x50x20
Charleroi 2010
Recherche
mit Noele Ody und Konrad Kager
Les deux tours
Auf fünf Kohlebergen welche die Stadt Charleroi umringen, waren Akteure positioniert.Unter Einsatz verschiedener Signale wie Spiegel Reflexionen, Rauchzeichen und Fahnen kommunizierten sie miteinander. Von einem Aussichtsturm in der Mitte der Stadt aus, konnte das Publikum die Aktion verfolgen.
Spiegel, Rauch, Fahnen, Charleroi 2010